A17: Light Pollution

  • A17: Examine his village for proper lighting and the effects of excess light on the natural environment and human life and prepare a presentation on this subject.

Our students were made a poem, in Romanian language:

 

POLUAREA LUMINOASĂ

Bună seara! Bună seara!
Doamne, domni și domnișoare!
În această seară mare
Pe-întuneric ne-întâlnim
Să dezbatem cu-înfocare,
Rezolvări ca să găsim.

De la munte pân’la mare
Toți vorbim de poluare!
Și pe noi ne interesează
Să prevenim ce poluează!

Știați oare dumneavoastră
De poluarea luminoasă?

Din bătrâni se povestește
Cum că ceru-i plin de astre.
Dar priviți acum spre stele!
Unde-s oare, unde-s ele?

Nu se văd pe bolta-lbastră!
Cerul este poluat
Cu lumină aruncată
Dintr-un bec abandonat!

Orașele-s saturate
De panouri luminate,
Lămpi și becuri inutile
Ard continuu nopți și zile!

Iar de cerul înstelat
Noi cu toții am uitat!
Parcă l-am golit de stele,
Neputându-i cerceta
Luminatele-i mărgele.

Becurile de pe stradă
Care-ți bat în geam, grămadă
Curmă somnul liniștit
Și pe dată te-au trezit.

Iar bietele-naripate
Nu mai știu de-i zi sau noapte!
În galbenele sclipiri
Se lovesc, dau în clădiri.

Și testoasele marine
Caută la infinit
Plaje cu nisipuri fine
Fiindcă au de cuibărit.

Și atunci ne mai mirăm
Că nu mai funcționăm,
C-am distrus ecosistemul
Și c-a dispărut misterul.

Am uitat că noaptea are
Farmec făr’ de-asemănare,
Farmecul ei de poveste
Ce a fost si nu mai este!

Încercând, cred c-am putea
Poluarea luminoasă
S-o putem remedia
Fiindcă nouă chiar ne pasă!

CUM????

Dacă stingi lumina-ndată
Terra este protejată!

Categories: A17